DE TOEKOMSTBRIGADE

Gemeente Haarlem – Waardeer je kleren

BEGIN IDEEËN

Op 12 September 2024 hebben we iets bijzonders gedaan: er werd een Toekomstbrigade georganiseerd. In deze brainstormsessie zijn we gezamenlijk op zoek gegaan naar invulling voor een ludieke activatie op het gebied van textiel.

Het huidige systeem piept en kraakt. Tijdens deze sessie hebben we samen ideeën bedacht voor een nieuw te ontwikkelen concept/campagne rondom koop- en wegwerpgedrag van kleding.

Daniëlle van Waardeer je kleren en Eva & Remco van creatief bureau Frank Lee hebben de handen ineen geslagen. Waarbij gezamenlijk netwerk en expertise is ingezet. Hier lees je het verslag.

0. DE VRAAG

Hoe maken we mensen bewust van hun koop (en wegwerp) gedrag zodat er geen textiel meer bij het restafval terechtkomt? Met in het achterhoofd: mensen bereiken die we nu (nog) niet bereiken.

1. KRANTENKOP

(September  2034), de Digigraaf:

Nieuw wereldrecord: kledingstuk op 20 mensen!
Door een combinatie van kwaliteit, reparatie en lokale productie.

Deze krantenkop neemt alvast een voorsprong op het (bereikte) doel. In 2033 zal hergebruiken van kleding de regel zijn, en dus gaat kleding van hand tot hand. In deze krant is er zelfs een interview te vinden met de eerste drager (dus koper) van dit desbetreffende kledingstuk, dat zal ongeveer in 2024 hebben plaatsgevonden.

2. OBSTAKELS

Kennis

Er is weinig kennis. Kennis over ambacht, kennis over reparatie maar ook kennis over hoe met kleding om te gaan voor het in de afvalmolen terechtkomt.

Imago

Nog steeds heeft een gedragen kledingstuk een bepaald (wat negatief) imago, mensen vinden het bijvoorbeeld vies of armoedig.. Dat is bij lang niet elke doelgroep zo, maar bij een deel van de mensen leeft dit nog steeds.

Regelgeving

Beperkte, onduidelijke en ingewikkelde regelgeving: voor de consument, maar ook voor de verkopers en de producenten is regelgeving lang niet altijd duidelijk.

3. IDEEËN

Aan de hand van deze obstakels zijn we creatief aan de slag gegaan. Via de ideeënroulette zijn we in kleine groepjes gaan brainstormen over de vraag hoe we de obstakels omver kunnen werpen om zo te komen tot het behalen van de gedroomde toekomst.

De ideeën werden kort gepitcht en alle negen in getekende vorm opgehangen. Op het moment dat alle ideeën waren opgehangen, hebben we middels dot-voting bepaald welke hiervan het meest aanspreken.

De Kerstmarkt

Maak het probleem heel helder en tastbaar. Door op de grote markt in Haarlem te gaan staan met een enorme kerstboom van textielafval, ongeveer de hoeveelheid die er op 1 dag wordt afgedankt, zien we heel goed hoe groot dit probleem is. Dit kan je doen in plaats van de jaarlijkse Kerstmarkt op deze plek, maakt je er meteen een plek van waar Haarlemmers zelf kleding kunnen brengen, repareren en halen.

De Vinpin

Maak zichtbaar dat je trots bent op je al gedragen kledingstuk. Dat kan met de VinPin! Een pin die je op je kleding draagt, of op je Crocs, waarmee je uitdraagt dat jij pro vintage kleding bent. Dat kan door er een pin in te zetten, deze kan dan door iedereen worden gezien: jij bent de wereld een beetje aan het redden!

De Katoenparade

Een activatie waarbij ambacht centraal staat. Waar je, bijvoorbeeld in een aantal zeecontainers, een repaircafe inricht, zodat je je eigen kleding weer kan repareren. En een maakbar waar men aan de slag kan gaan met door anderen gedragen kleding.

De Escape Room

Maak een escape room die is ingericht als een sweatshop in Bangladesh. Laat de kopers voelen hoe het is om daar hun kleding te moeten maken. Door middel van een spelelement kan men zich uit deze situatie redden. Dat kan in een fysieke omgeving, maar dat kan ook virtueel, met bijvoorbeeld VR.

De Thrifty

Als een sprekend voorbeeld het doet (gedragen kleding een tweede, derde of vierde leven geven) dan is de kans groot dat aanhangers het ook cool gaan vinden: ambassadeurswerking. Wie heeft het nummer van Taylor Swift?

Vindut (lokaal)

Niet Vinted (maar misschien daar wel een onderdeel van), maar Vindut. We denken dat Vinted prima cool is om te gebruiken, maar wat zo jammer is, daar kan je niet in de regio, bijvoorbeeld in een straal van bepaalde vierkante kilometer, zoeken. Voeg deze feature toe en daarmee maak je de CO2 uitstoot flink lager, plus je bevordert lokale circulatie van kleding.

Regelframing

Regels vertellen je altijd wat er niet kan en mag. Maak regels iets waar je als klant je voordeel uit kan halen. En zorg dat ze goed vindbaar zijn, bijvoorbeeld door een label in een kledingstuk eens onder de loep te nemen. Daar kijkt nu niemand op, terwijl je daar goed informatie op kwijt zou kunnen (over hoe de levensduur

Collectieve claim

Consumenten zouden hun recht op kunnen eisen met een collectieve claim richting de industrie, naar voorbeeld van Milieudefensie tegen Shell.

Statiegeld

Er komt een statiegeldregeling op nieuwe kleding. Je betaalt statiegeld bij aankoop van een nieuw kledingstuk. Wanneer je het (af)gedragen hebt lever je het in en krijg je dit statiegeld terug in de vorm van een tegoedbon, die te gebruiken is bij tweedehands winkels. Zo wordt nieuwe kleding kopen iets onaantrekkelijker (want duurder) en wordt tweedehands kopen aantrekkelijker (want goedkoper).

ORGANISATIE

Daniëlle van Waardeer je kleren
Eva en Remco, van Frank Lee

MEER WETEN OVER FRANK LEE

Frank Lee zorgt dat gesprekken op gang komen met campagnes gericht op beleving. Onze naam is de menselijke variant van het Engelse woord ‘frankly’, wat in het Nederlands ‘eerlijk gezegd’ betekent. Wil je meer weten? Bekijk ons werk of stuur ons een mailtje!

Werk van Frank Contact