DE TOEKOMST BRIGADE

Dus Wat Gaan Wij Doen - het verslag

BEGIN IDEEËN

WAT IS DE TOEKOMST BRIGADE?

De Toekomstbrigade is een brainstorm sessie waarbij we samen in drie uur komen tot veel creatieve ideeën. Je bent direct betrokken bij de vorming van deze ideeën, hiermee creëer je draagvalk binnen je team.

Vooraf formuleren we de vraag. Voor de brainstorm neem je een aantal collega’s (of betrokkenen) mee, wij zorgen voor creativiteit, een sneltekenaar en een moderator.

De sessie is opgedeeld in vier onderdelen:
1. Toekomstvisie - De gedroomde krantenkop voor over 10 jaar.
2. Obstakels - Tegen welke problemen gaan we aanlopen bij het realiseren van deze krantenkop?
3. Ideeën - Met een ideeënroulette bedenken we hoe we die obstakels uit de weg kunnen ruimen.
4. Dot voting - Iedereen brengt drie keer zijn stem uit, zo komen we tot de drie beste ideeën!

DOEL VAN DEZE SESSIE

De festivals Make the world great again & Dus wat gaan wij doen gaan samenkomen in één festival in Amsterdam & Rotterdam. Locaties voor deze festivals worden De Ceuvel en Blue City in 2020 en de ambitie is binnen twee jaar te groeien naar minimaal 5 festivals door het hele land. We willen niet enkel een festival organiseren maar bezoekers activeren voor een duurzame levensstijl. Het festival is geen doel op zichzelf, maar een middel om te zorgen voor bewustwording en inspiratie maar vooral voor activering.

DE VRAAG

"Hoe gaan we een festival inzetten om mensen te activeren voor een duurzamer bestaan?”

1. KRANTENKOP

BREAKING NEWS (Januari 2030):

"Reizend veelvormig festival creëert een beweging van duurzame veranderaars"

2. OBSTAKELS

Geen gedragsverandering

Een festival gebruiken om mensen echt áán te zetten en over te halen tot handelen is (erg) moeilijk.

Geen focus

Deze focus betreft een interne focus. Hoe houden we een (steeds groter) wordend team bij de les? Maar zeker ook extern ligt hier een uitdaging. Hoe krijgen we een goed en eenduidig verhaal over de bühne waarmee we mensen bij mee krijgen?

Geen middelen

Hoe gaan we het betalen? Wie gaat dit organiseren en hoe kunnen zij dan hun eigen boterham beleggen? Daarnaast is er sprake van ‘klimaat-‘ en van ‘festival-’ moeheid, dat maakt het verkrijgen van middelen ook niet makkelijker.

3. IDEEËN

Aan de hand van de obstakels zijn we creatief aan de slag gegaan. Via de ideeënroulette zijn we in kleine groepjes gaan brainstormen over de vraag hoe de obstakels kunnen helpen bij het behalen van de gedroomde toekomst.

De ideeën werden kort gepitcht en alle 13 in getekende vorm opgehangen. Op het moment dat alle ideeën letterlijk in de lucht hingen hebben we via dot-voting bepaald welke hiervan het meest aanspreken.

1. DE STERILISEERBAR

Met Stip Op Eén.
A - zorg voor een stunt. Een lekkere PR stunt wel te verstaan: Een bar waar je je kan laten steriliseren. Lekker efficiënt. Minder mensen = minder problemen. Misschien worden er echt mensen gesteriliseerd, misschien ook niet, maar je kunt er in ieder geval het gesprek over aangaan. Beetje zoals de donorshow.
B - maar als we de bezoekers wel gaan steriliseren dan hebben we de impact óp ons event meetbaar gemaakt. En dat is meteen nummer twee: maak het direct meetbaar. Wat voor resultaten boek je. Valt er iets door te rekenen... 23 sterilisaties maakt dat we zeer veel minder CO2 zullen uitstoten (op termijn).

2. PRODUCTIE SQUAD

Als je iets gaat bouwen, bedenken en vormgeven voor één keer ben je natuurlijk niet zo duurzaam bezig. En dat kost dan ook veel teveel. Als we straks vijf edities hebben wordt hergebruik van materialen en kennis natuurlijk steeds makkelijker. Maar als we dat voor onszelf kunnen, laten we dan ook kijken of er onderdelen zijn die we aan derden kunnen verhuren. Levert het ook nog wat op.

3. PLANEETJE RED ANONYMOUS

Zoals Alcoholics Anonymous (AA) voor planeetredders. Tijdens het festival komt er een Biechtbar waar je je klimaatzondes kwijt kunt en je jouw 0-punt kunt vaststellen. Door het jaar kom je samen op PRA bijeenkomsten waardoor je een stok achter de deur hebt mbt je duurzame gedrag. Ook krijg je een Klimaatje (een soort buddy) toegewezen, samen houd je elkaar op het rechte pad.

4. DE CGMO

De Chief Get Money Officer. Hij/zij is dedicated bezig voor DWGWD met de money. En dat vooral de money die binnen moet komen. Niet echt de zakelijk leider, wel echt de account baas.

OVERIGE IDEEËN

CO2 credits

Maak het meetbaar. Zorg dat je daarmee iets verhandelbaar krijgt wat geld waard is. Trade in CO2 credits, maakt trouwens ook dat je wellicht meer subsidie ontvankelijk wordt voor (lokale) overheden. CO2 (emissie) handel bestaat natuurlijk voor de big boys, maak dat ook voor de gewone man bereikbaar (misschien moeten we hen uitnodigen, wel Wise).

Jong geleerd, oud gedaan

Start met de kids. Dan komt het aan. Als zij de ouders kunnen overtuigen sta je meteen 1 - 0 voor. Dat kan bijvoorbeeld door een spel te maken wat men meekrijgt bij een bezoek aan DWGWD. Bij zo’n spel worden kinderen aangespoord om hun ouders te beoordelen op hun duurzame gedrag.

Year round relevancy

Zorg dat je meer dan één keer per jaar in contact bent met je achterban, pas dan kan je echt invloed hebben. Dat kan door een programma met activiteiten, denk aan een debat reeks, maar ook door een multidisciplinair platform op te zetten. Inclusief podcasts, Kanye, and all...

Je persoonlijke IKIGAI

Volgens de Japanse traditie heeft iedereen één of meerdere ikigai: een passie waar we 's ochtends ons bed voor uitkomen en die de moeite waard is om voor te leven. In je ikigai komen vier componenten samen: je houdt ervan, anderen hebben er baat bij, je kunt ervoor betaald worden en je bent er goed in.

Het Baderie Debat

Geintje natuurlijk, Baderie zal hoogstwaarschijnlijk niet de meest voor de hand liggende geldschieter zijn voor een debat reeks, maar het bekt wel lekker. En baddert ook.
Kern van het idee: deel het programma op in behapbare brokken die te financieren zijn door partijen die daar zelf een belang bij hebben. De Triodos Reeks, hoe ga je om met geld? De Greenpeace talks. Het Patagionia Podium met reparatie bar voor kleding. Voor partijen als dit is een bedrag van, pak ‘m beet, 2K per event wellicht makkelijker opzij te zetten dan een groot sponsorbedrag.

Faalmodellen

Een soort ambassadeurs die in hun recente geschiedenis alles behalve groen waren. Thierry Baudet over een jaartje of twee, ineens helemaal omgeturnd en een groots gelover in de trein ipv de snelweg (helemaal geïnspireerd geraakt op MTWGA & DWGWD). Of, meer in het heden, Arnold Swarzi die geen HUMMER meer rijdt maar cool doet met een Prius. Mooi voorbeeld nu is Famke Louise die recent nog Dom Bontje was en zich nu faliekant tegen het dragen van bont uitspreekt.

Niet té leuk

Maak het festival niet té gezellig. Vooral de Ceuvel schijnt hier een handje van te hebben, daar is het veels te leuk. Gezelligheid is belangrijk, maar nog belangrijker is natuurlijk dat de focus op de inhoud ligt. Leuk dat er toffe bands zijn, dat kan ook als een paard van Troje werken, maar vooral de inhoud (icm leuke activatie) is belangrijk bij het samenstellen van het programma.

De kraakheldere why

We kennen de why, de how en de what. If not, zie dit. Of, als je meer tijd hebt, ditAls we dit weten, waarom hebben we dan nóg steeds geen kraakheldere why? Het wordt tijd, zeker voordat we gaan groeien naar nog een groter team in nog veel meer steden, dat we dit héél helder op het vizier krijgen. Eén elevator pitch for us all. En altijd. Dat je hem dromen kan.

 

Beter een groene buur.

Ambassadeurs werken. Maar als je buurman groen is werkt het nóg beter. Dat wil je ook, de meeste inspiratie haal je van dichtbij.

MEER WETEN OVER FRANK LEE

Frank Lee zorgt dat gesprekken op gang komen met campagnes gericht op beleving. Onze naam is de menselijke variant van het Engelse woord 'frankly', wat in het Nederlands 'eerlijk gezegd' betekent. Wil je meer weten? Bekijk ons werk of stuur ons een mailtje!

Werk van Frank Contact