WAT IS DE TOEKOMST BRIGADE?
De Toekomstbrigade is een brainstorm sessie waarbij we samen in drie uur komen tot veel creatieve ideeën. Je bent direct betrokken bij de vorming van deze ideeën, hiermee creëer je draagvlak binnen je team.
Vooraf formuleren we de vraag. Voor de brainstorm neem je een aantal collega’s (of betrokkenen) mee, wij zorgen voor creativiteit, een sneltekenaar en een moderator.
De sessie is opgedeeld in vier onderdelen:
1. Toekomstvisie – De gedroomde krantenkop voor over 10 jaar.
2. Obstakels – Tegen welke problemen gaan we aanlopen bij het realiseren van deze krantenkop?
3. Ideeën – Met een ideeënroulette bedenken we hoe we die obstakels uit de weg kunnen ruimen.
4. Dot voting – Iedereen brengt drie keer zijn stem uit, zo komen we tot de drie beste ideeën!
DOEL VAN DEZE SESSIE
Met ‘Het Innovatietraject Stichting Nowhere 2019’, ging team Nowhere op een innoverend avontuur! Het innovatietraject bestond uit vier heel concrete stappen, waarmee nieuwe ideeën en inspiratie werden opgedaan voor hun programma’s. Tijdens deze innovatieslag wil Nowhere dichter op de huid komen van hun (huidige) doelgroep, deze uitbreiden en bij Nowhere een dieper inzicht geven in wat deze jongeren drijft.
Hiervoor zijn er verschillende excursies geweest. Als afsluiting van dit laatste onderdeel hebben we een Toekomst Brigade georganiseerd waarbij we ideeën hebben gegenereerd bij de volgende vraag:
DE VRAAG
1. KRANTENKOP
New York Times (Februari 2030):
“If you can make it Nowhere, you can make it anywhere”
Deze krantenkop neemt alvast een voorsprong op het (bereikte) doel van Stichting Nowhere. Nowhere is in 2030 een veilige haven waar jong talent zich kan ontwikkelen, niet alleen in Amsterdam maar op veel verschillende plekken in de wereld. Nowhere is hierbij een voorbeeld geworden wat in veel andere steden uitgerold wordt.
2. OBSTAKELS
Afhankelijkheid
Momenteel is Nowhere afhankelijk van vele factoren, met name ‘politiek’ (en de wind die daar waait) werd vaak genoemd. Subsidiestromen zijn momenteel een (te?) grote inkomensstroom voor de organisatie.
Gebrek aan middelen
Helder obstakel. Leuk initiatief, maar hoe gaan we het betalen? Welk team gaat dit waar maken, welke tijd gaan zij er aan besteden, welke locaties zijn hiervoor beschikbaar?
Organisatie niet op orde
De organisatie verandert vaak, is (te) afhankelijk van vrijwilligers en daardoor niet altijd even stabiel. Dit kan een bedreiging zijn. Ook is er momenteel geen ‘kraakheldere why’; geen eenduidige missie en visie.
3. IDEEËN
Aan de hand van deze obstakels zijn we creatief aan de slag gegaan. Via de ideeën roulette zijn we in kleine groepjes gaan brainstormen over de vraag hoe de obstakels kunnen helpen bij het behalen van de gedroomde toekomst.
De ideeën werden kort gepitcht en alle 12 in getekende vorm opgehangen. Door middel van dot-voting hebben we bepaald welke hiervan het meest aanspreken. Hieruit zijn (na wat hergroepering en verplaatsing van stickers 🙂 5 winnaars gekomen, die weer binnen 2 clusters vallen.
Winnaars cluster 1: Werk aan de organisatie!
De C.O.O.
Er moet een Chief Operating Officer komen. Een soort zakelijk leider die in de organisatie zit maar buiten de inhoud. Deze persoon kan processen doorvoeren zonder teveel beïnvloed te worden en kan vanaf de zijlijn de organisatie structuur bepalen.
Netwerk in kaart
Er moet een heel helder overzicht komen van het netwerk rondom Nowhere. Op papier en uitgetekend, zodat als er mensen weggaan er geen sprake is van ‘braindrain’.
Super-Sub
Als gezamenlijke aanjager van een lerend netwerk. Met andere soortgelijke culturele partijen (misschien uit andere steden) iemand aannemen die de kennis van de andere organisaties meeneemt. Zo kost het minder maar heeft het veel meer impact, deze persoon kan zo de kennis meenemen van instelling naar instelling.
Winnaars cluster 2: Maak een merk van Nowhere!
Drive-in DJ Booth
Binnen de muren van Nowhere is er niet altijd ruimte voor een van de meest populaire workshops: DJ-ing. Zorg dat je een plek ontwikkeld waar je, op locatie, deze workshop kan aanbieden. Deze booth fungeert ook als mini-disco om in te zetten op events, zo wordt er geld mee verdiend en is dat meteen een live uithangbord van Nowhere. Reclame, Reclame!
Merch
Er komt een webshop met daarin Nowhere merchandise. Eigenzinnige ontwerpers gaan als ambassadeurs aan de slag met het merk en zorgen voor prints en andere vormgeving voor kleding en aanverwanten. Wanneer je deze kleding draagt krijg je ook meteen gratis toegang tot bepaald programma van Nowhere.
OVERIGE IDEEËN
The Golden Hero
Eén keer in de maand wordt de ‘Golden Hero’ uitgereikt. Een gouden bokaal die, intern, van bureau naar bureau gaat. Heb je hem op je bureau staan? Dan mag jij die maand een aantal excursies doen, verplichte inspiratie. Uiteraard kom je hiervan verslag uitbrengen bij de rest van het team.
New Hero Agency
Een match making agentschap voor boekingen, events (programmering) en consultancy als manier om geld te verdienen maar ook om het talent een podium te geven buiten Nowhere.
Koester je afhankelijkheid
Blijf kritisch, ook naar je partners. Zorg dat je van je zwakte een kracht maakt en blijf bij jezelf ook al voelt het soms of je kansen mist.
Barter de Power
Er zit veel kennis bij Nowhere. Zorg dat je deze kennis inzet om kennis van buiten te vergaren. Bijvoorbeeld: verruil (tijdelijk) een programmeur voor een programmeur. De eerste heeft veel kennis van cultureel programmeren, de tweede van nullen en eentjes.
Niet buigen
Blijf bij jezelf en ga uit van je eigen kracht. Pas je merk niet aan als je daar geen goede reden voor hebt.
Stabiliteit
Ten behoeve van talentontwikkeling. Zorgen dat talent een plek krijgt en dat ze weet wat het aanbod is.
Processen in kaart
Er moet een helder overzicht komen van de routes binnen Nowhere. Interne opgetekende helderheid.
Minder doen, zelfde middelen
Focus aanbrengen en niet altijd óveral enthousiast en vol op ingaan, eerst schatten of die ruimte er wel is.
DEELNEMERS UITGENODIGD DOOR FRANK LEE
Jesse van We The City
Aldo van Programmeursgilde
Iren van Flatland.agency
& Remco en Eva, de Frank’s zelf!
MEER WETEN OVER FRANK LEE
Frank Lee zorgt dat gesprekken op gang komen met campagnes gericht op beleving. Onze naam is de menselijke variant van het Engelse woord ‘frankly’, wat in het Nederlands ‘eerlijk gezegd’ betekent. Wil je meer weten? Bekijk ons werk of stuur ons een mailtje!