WAT IS DE TOEKOMST BRIGADE?
De Toekomstbrigade is een brainstorm sessie waarbij we samen in drie uur komen tot veel creatieve ideeën. Je bent direct betrokken bij de vorming van deze ideeën, hiermee creëer je draagvlak binnen je team.
Vooraf formuleren we de vraag. Voor de brainstorm neem je een aantal collega’s (of betrokkenen) mee, wij zorgen voor creativiteit, een sneltekenaar en een moderator.
De sessie is opgedeeld in vier onderdelen:
1. Toekomstvisie – De gedroomde krantenkop voor over 10 jaar.
2. Obstakels – Tegen welke problemen gaan we aanlopen bij het realiseren van deze krantenkop?
3. Ideeën – Met een ideeënroulette bedenken we hoe we die obstakels uit de weg kunnen ruimen.
4. Dot voting – Iedereen brengt drie keer zijn stem uit, zo komen we tot de drie beste ideeën!
DOEL VAN DEZE SESSIE
In een sessie van drie uur gingen we aan de slag met de vraag hoe we huiseigenaren kunnen uitdagen om hun eigen tuin klimaatbestendig te krijgen. Bijna nergens in Europa hebben meer huizenbezitters een tuin dan in Nederland. Ongeveer 70 procent van de Nederlanders beschikt over een tuin, dus bij uitstek dé plek om mee aan de slag te gaan als het aankomt op klimaatadaptatie.
Deze sessie was niet voor niets op De Ceuvel. De Ceuvel vormt één van de meest inspirerende en duurzame locaties van Amsterdam waar binnen en buiten flink door elkaar lopen. Op het zelf zuiverende park staan zestien duurzaam gerenoveerde woonboten en een noest café dat is opgebouwd uit 80 jaar oude bielzen en markante reddingsbrigade gebouwtjes.
De hoofdvraag van deze sessie was dan ook:
DE VRAAG
1. KRANTENKOP
(Maart 2030), de Telegraaf:
“Nederlander massaal van Stenen Tijdperk naar groenste & gelukkigste tuinlandschap van de wereld!“
Deze krantenkop neemt alvast een voorsprong op het (bereikte) doel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en alle andere aanwezigen deze middag. In 2030 is heel Nederland verlost van verstening. Iedereen draagt daaraan zijn of haar steentje bij!
2. OBSTAKELS
Hoe (gaan we dit doen)?
De huiseigenaar met een tuin heeft geen idee hoe het werkt. Wat kan hij doen om zijn omgeving regenbestendig te maken. En waarom is dat überhaupt nodig?
‘Not in my backyard’ mentaliteit
Waarom zou ik? De urgentie is niet helder. Men heeft eigenlijk geen idee waarom hij hieraan mee moet doen. Daarbij maken ze liever gebruik van de tuin om in te zitten dan dat ze zin hebben er in te werken. En, tsja, de buurman en de overheid doen het ook niet… waarom ik dan wel?
Gebrek aan middelen (tijd/geld)
Wegen de kosten die de ingreep met zich meebrengt op tegen de baten? En is er überhaupt geld voor een ingreep als dit? Daarnaast werken Nederlanders relatief veel, valt er wel tijd te maken voor tuinieren?
3. IDEEËN
Aan de hand van deze obstakels zijn we creatief aan de slag gegaan. Via de ideeën roulette zijn we in kleine groepjes gaan brainstormen over de vraag hoe de obstakels kunnen helpen bij het behalen van de gedroomde toekomst.
De ideeën werden kort gepitcht en alle 12 (oké, 13 deze keer, er is een bonus idee bijgekomen) in getekende vorm opgehangen. Op het moment dat alle ideeën aan de muur hingen hebben we via dot-voting bepaald welke hiervan het meest aanspreken. Dit zijn de drie winnaars:
Garden as a service
Een soort lease constructie (inclusief onderhoud) maakt je eigen groene klimaatadaptieve tuin veel bereikbaarder. En het is helemaal nu, we zien er genoeg voorbeelden van: de Swapfiets, verlichting van Philips die niet wordt aangekocht maar wordt geleased, een private lease contract voor je auto, etcetera. De markt is er klaar voor.
Net als bij bovenstaande voorbeelden heeft een lease tuin heeft onderhoud nodig. Daar ligt ook een kans: de power of many kan de markt uitdagen om met goede hapklare oplossingen te komen om onderhoud te beperken. Zo komt Gardena straks met een speciaal soort onderhoudsarme sproei installatie die op grote schaal kan worden ontwikkeld en geproduceerd. Bij Union voor Swapfiets was dit het verlichtingssysteem.
Het klimaatplein (in tuincentra)
Dit is een soort proefopstelling waar men verschillende klimaatadaptieve oplossingen kan zien en waar workshops worden gegeven om te showen hoe het allemaal werkt. Tuincentra hebben de juiste doelgroep in huis, en er gebeurd daar nog weinig op het gebied van klimaatadaptatie. Dus, dat, als low hanging fruit, is echt de place to be om mensen bewust te maken. Pak de mensen waar ze zijn. En deze mensen zijn natuurlijk de doelgroep, zij zijn immers al bezig in de tuin (en hebben daar zin in). Beste startpunt ooit.
Dat kan met iets ‘groots’ als het klimaatplein maar dat kan ook klein, met bijvoorbeeld de One Stop Garden (staat tussen de rest van de ideeën).
De Tegeltuintjes-regeling
Je kent wellicht de geveltuintjes regeling. De gemeente maakt plek voor een tuin aan de voorzijde van je woning om daarmee de bewoners ruimte te geven voor groen. De Tegeltuintjesregeling is iets soortgelijks, gebruik makend van dezelfde (vaak reeds bestaande) infrastructuur, waarbij men de hulp krijgt de (tegel)tuin te ontstenen.
Het kwam ook even voorbij, misschien kan hier de Postcode loterij worden ingezet. Een heel gebied een tuin make over of iets dergelijks laten winnen. Dan heb je ook meteen meerdere vliegen in één klap. Gebruik ‘the power of TV’.
OVERIGE IDEEËN
De Green Rekenmachine
Maak de winst van ontstening makkelijk inzichtelijk. Kapitaliseer de waarde van een groene, waterdoorlatende tuin. Er is voldoende onderzoek voor handen wat aantoont dat de baten opwegen tegen de kosten, ergo: een huis met een ontsteende tuin levert gewoon meer op dan een betegelde.
Start with kids
Kinderen kunnen een belangrijke rol spelen bij de ontstening van tuinen. Zij zijn vaak degenen die wel het voordeel zien van een tuin zonder stenen. Immers, onder de stoep ligt niet alleen het strand, onder je tuintegels ligt ook een grote zandbak. Er is waarschijnlijk geen betere manier om een boodschap aan te laten komen dan door de kids – zij kunnen volwassenen echt beïnvloeden. Als je kind het zegt, dan komt het aan! Dus, naar scholen met lespakketten, proefopstellingen op schoolpleinen, speeltoestellen van groen. Mogelijkheden genoeg!
Tiny Garden Movement
We kennen allemaal de Tiny Houses. In het verlengde daarvan is de Tiny Garden Movement een heel logische. We zetten influencers in om kleine stukjes tuin te vergroenen en vooral mooi te maken. Groene tuinen worden hip en leuk en influencers zetten de trend op social media. Denk ook maar aan de kamerplanten trend.
Bootcamp Tegelwippen
Veel mensen gaan naar bootcamps in het park, maar met de Bootcamp Tegelwippen kun je sporten en iets goeds doen voor de klimaatadaptieve stad. Namelijk: Tegelwippen in tuinen van anderen. Mensen die hun tuin wel willen ontstenen maar dit zelf niet kunnen of willen kunnen hun tuin opgeven. De bootcampers komen vervolgens de tegels eruit wippen!
De Speeltuin
Gedeeld eigenaarschap: Elke eigenaar van een tuin doneert minimaal 2m2 tuin aan zijn kinderen. De kinderen leren zo onttegelen en de eerste vierkante meters zijn gerealiseerd! Goed te combineren met lespakketten voor op de scholen.
NL Wipt
In het verlengde van NL Doet: NL Wipt. De Nederlandse Kampioenschappen tegelwippen. Daag steden en dorpen uit het tegen elkaar op te nemen. Vertier voor de hele familie.
Switch your house, switch to green
Er is een moment dat mensen ontvankelijk zijn voor het aanleggen van hun nieuwe tuin, en dat is het moment dat ze verhuizen. Er moet een goede incentive komen voor precies dàt moment!
De One Stop Garden
Maak het makkelijk. Een kleine, plug and play, tuin die super makkelijk tussen de bestaande tegels aan te leggen is. Kan in de vorm en de afmetingen van 1,2,3 of 4 tegels.Start small – start with a pixel.
DEELNEMERS UITGENODIGD DOOR FRANK LEE
Jesse van We The City
Aldo van Programmeursgilde
Iren van Flatland.agency
& Remco en Eva, de Frank’s zelf!
MEER WETEN OVER FRANK LEE
Frank Lee zorgt dat gesprekken op gang komen met campagnes gericht op beleving. Onze naam is de menselijke variant van het Engelse woord ‘frankly’, wat in het Nederlands ‘eerlijk gezegd’ betekent. Wil je meer weten? Bekijk ons werk of stuur ons een mailtje!