DE TOEKOMST BRIGADE

Greenchoice – het verslag

BEGIN IDEEËN

WAT IS DE TOEKOMST BRIGADE?

De Toekomst Brigade is een brainstorm sessie waarbij we samen in drie uur komen tot veel creatieve ideeën. Je bent direct betrokken bij de vorming van deze ideeën, hiermee creëer je draagvlak binnen je team.

Vooraf formuleren we de vraag. Voor de brainstorm neem je een aantal collega’s (of betrokkenen) mee, wij zorgen voor creativiteit, een sneltekenaar en een moderator.

De sessie is opgedeeld in vier onderdelen:
1. Toekomstvisie – De gedroomde krantenkop voor over 10 jaar.
2. Obstakels – Tegen welke problemen gaan we aanlopen bij het realiseren van deze krantenkop?
3. Ideeën – Met een ideeënroulette bedenken we hoe we die obstakels uit de weg kunnen ruimen.
4. Dot voting – Iedereen brengt drie keer zijn stem uit, zo komen we tot de drie beste ideeën!

DOEL VAN DEZE SESSIE

Al 20 jaar brengt Greenchoice groene energie dichterbij. De duurzame energieleverancier heeft ruim 600.000 klanten en levert uitsluitend Nederlandse groene stroom en bosgecompenseerd gas. Ook helpt Greenchoice bij het besparen van energie en biedt klanten hulp bij het zelf opwekken van groene stroom. Zo versnelt de energietransitie en komt een groen Nederland steeds dichterbij.

In een sessie van drie uur gingen we aan de slag met de vraag hoe we Nederland deze groene keuzes kunnen laten maken. En dan niet alleen de groep die dat nu al doet, maar vooral voor de groep die dat nog niet direct van nature doet.

Deze sessie was niet voor niets op De Ceuvel. De Ceuvel vormt één van de meest inspirerende en duurzame locaties van Amsterdam waar binnen en buiten flink door elkaar lopen. Op het zelf zuiverende park staan zestien duurzaam gerenoveerde woonboten en een noest café dat is opgebouwd uit 80 jaar oude bielzen en markante reddingsbrigade gebouwtjes.

De hoofdvraag van deze sessie was: Hoe kan Greenchoice hét voorbeeld worden van groene keuzes voor alle Nederlanders?

DE VRAAG

“Hoe kan Greenchoice hét voorbeeld worden van groene keuzes voor alle Nederlanders?”

1. KRANTENKOP

2 juni 2025

Laatste Nederlander zet eerste stap naar duurzaamheid

2. OBSTAKELS

Concurrentie

Er is al veel concurrentie en dat zal in de (nabije) toekomst niet minder worden. Concurrentie van andere soortgelijke aanbieders, maar ook bijvoorbeeld vanuit de retail industrie. Bijkomend gevaar en dus behorend bij dit obstakel: er is veel sprake van ‘greenwashing’. Bedrijven die goede sier willen maken met duurzame beloftes maar die eigenlijk helemaal niet zo duurzaam zijn.

Schaarste

Er heerst schaarste. En dat zal in de nabije toekomst niet zomaar opgelost zijn. Schaarste op het gebied van (basis)grondstoffen voor Greenchoice, maar ook schaarste op de arbeidsmarkt en bij toeleveranciers. Een zonnepaneel kan zomaar een jaar op zich laten wachten.

Zwartkijkers

Er is al sprake van een soort ‘klimaat moeheid’ wat gevoed wordt door een aantal prominente zwartkijkers. Denk hierbij aan mensen die de hoop hebben opgegeven, mensen die niet geloven in klimaatverandering of mensen die vinden dat de verantwoordelijkheid niet bij hen ligt.

3. IDEEËN

Aan de hand van deze obstakels zijn we creatief aan de slag gegaan. Via de ideeën roulette zijn we in kleine groepjes gaan brainstormen over de vraag hoe de obstakels kunnen helpen bij het behalen van de gedroomde toekomst.

De ideeën werden kort gepitcht en alle 9 (oké, 10 deze keer, er is een bonus idee bijgekomen) in getekende vorm opgehangen. Op het moment dat alle ideeën aan de muur hingen hebben we via dot-voting bepaald welke hiervan het meest aanspreken. Dit zijn de drie winnaars:

Do it yourself together

Er komt een platform met tips, tutorials en een gebruikersforum waar men alle kennis kan delen. Dit platform dient ter inspiratie; kennis delen onderling, peer to peer + kennis van de kenners). Hier kan je, als je je kennis deelt, punten verdienen.

Green collective

De groene straat wedstrijd: je levert niet terug aan het anonieme netwerk, maar je levert terug aan je straat. Zo wordt het persoonlijk en zo weet je waar je voor spaart. Samen laad je de buurtbatterij op om er samen gebruik van te maken.

Financiële fomo

Op de mat valt niet alleen de welbekende (en gevreesde) blauwe envelop, maar ook een groene. Die ziet er precies zo uit als de blauwe en vertelt je wat je allemaal had kúnnen besparen (en welke impact je had kunnen maken) als je wél die duurzame keuzes had gemaakt.

OVERIGE IDEEËN

Greenspiration Roadshow

Greenchoice komt bij de mensen thuis. Daar worden persoonlijk tips gedeeld waarmee mensen op een makkelijke manier een bijdrage kunnen leveren aan een duurzame wereld.

Offline zichtbaarheid

Greenchoice klanten zijn de beste ambassadeurs. Om op te vallen wil Greenchoice niet zoals de concurrenten schreeuwen met TV commercials (want ook niet duurzaam), maar worden leden van Greenchoice ingezet om offline zichtbaarheid te creëren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan (bumper)stickers, broches, vlaggen: van je buurman neem je ‘t sneller aan!

Ken je klant

Er is zoveel kennis over de Greenchoice klanten dat er (nog) veel beter ingespeeld kan worden op hun behoeften.

Dribiza

We trekken Dre’tje Hazes aan als ambassadeur voor Greenchoice. In een samenwerking met VT Wonen tonen we aan dat je heerlijk thuis op vakantie kan. Voor een duurzaam leven hoef je helemaal niet zoveel te laten…

Wacht therapie

Op bepaalde zaken zit een lange levertijd. Dat kan tegen je gaan werken, maar wat nou als al dat wachten je een fikse korting oplevert. Dan wordt wachten toch een stuk minder vervelend. Hoe langer de wachttijd, hoe meer ‘Samen Greenchoice punten’ je verzamelt.

De Energie Makers

Er is een tekort aan installateurs, daarom richten we spoedcursussen in waarmee we heel snel mensen die geen baan hebben opleiden tot Greenchoice monteur. Zij kunnen pijlsnel warmtepompen installeren waarmee de wachttijd korter wordt.

Groene vroege vogels

Het creëren van ‘comfort fomo’: met early bird korting krijg je een betere deal, dus wees er snel bij en maak het comfortabel voor jezelf.

DEELNEMERS:

Cathelijn de Reede (Springtide Studios)
Willem Dieleman (Pancake Adventures)
Maaike Hartjes (Illustrator @ Comic House)
En de Franks zelf:

Eva Braaksma (Frank Lee)
Remco Moen (Frank Lee)

MEER WETEN OVER FRANK LEE

Frank Lee zorgt dat gesprekken op gang komen met campagnes gericht op beleving. Wil je meer weten? Bekijk ons werk of stuur ons een mailtje!

Werk van Frank Contact